„Mehrsprachigkeit als Ressource beim Lernen von Mathematik nutzen“ ist eine universitätsübergreifende Forschungsgruppe. Es forschen, diskutieren und publizieren die AG Fetzer und die AG Söbbeke, beide BUW, gemeinsam mit der AG Schreiber der Justus-Liebig-Universität Gießen.
Dear colleagues and researchers interested in multilingualism and mathematics education,
We are pleased to invite you to attend the upcoming MaRLen conference, which will be held in English:
Date: Friday, September 19, 2025
Time: 2:00 – 5:00 p.m. (informal start from 1:45 p.m.)
Zoom: https://uni-wuppertal.zoom-x.de/j/67552587594?pwd=uApKGZPqpaKOrotaPGbAZc8VbYbpoG.1
Meeting ID: 675 5258 7594
Password: 67nB0Uvu
In addition to the details provided in the attached document, please find below a short overview of the talks:
Teachers’ practices for harnessing students’ multiple languages as resource
Dr. Alexander K. Schüler-Meyer, Eindhoven School of Education
Abstract: In this presentation, I explore how teachers can harness their students’ multiple languages to support meaning making in mathematics classrooms. Drawing on a multiple-case study in superdiverse classrooms with many non-shared languages, I examine how teachers use specially designed materials based on the didactical principle of comparing and contrasting languages. I will show that, although this didactical principle is new, teachers are able to adapt their existing practices to elicit and build on students’ multilingual contributions, with implications for designing practice-based professional development.
Strengthening bilingual pedagogies for primary mathematics education in Malta
Prof. Marie Therese Farrugia, L-Università ta’ Malta
Abstract: Mathematics education in Malta is accessed bilingually through Maltese and English. Maltese is the national language, while the use of English is a legacy of British colonialisation of the island from 1800 to 1964. As part of the teaching/learning process, Maltese is often used orally to aid participation and understanding, while English is the language of written mathematics texts (textbooks, worksheets, digital resources and examinations). In my talk, I report on a design-based research study I carried out in two primary school classrooms in Malta. The aim of the study was to focus on the use of the Maltese language. More specifically, I wished to encourage increased student talk in both languages, to heighten the teachers’ awareness of their use of Maltese for mathematics and to try out an innovative approach of using bilingual written texts. As I reflect on the data, I note that the approach I promoted was well received by the participants, who acknowledged the positive communicative and epistemic use of Maltese. However, I also note that some Maltese terminology may be more significant for meaning-making than others, and that the use of Maltese must be considered in parallel with good pedagogy, contextual elements and inclusive practices.
We kindly ask you to register informally by sending an email to Anna-Maria Schmitz: schmitz[at]uni-wuppertal.de and look forward to your participation and to an engaging and productive exchange!
Warm regards,
Elke Söbbeke & Marei Fetzer
Mehr dazuDear colleagues and researchers interested in multilingualism and mathmatics education,
As the editorial team, we are currently planning the third volume in our book series (Multilingualism as a Resource for the Learning of Mathematics). We would like to invite you to contribute to this upcoming volume. All essential information is summarised in this short handout. Please do not hesitate to contact us if you have any questions about the book project
(soebbeke[at]uni-wuppertal.de).
Die Bedeutung der Sprache wird für das Lernen von Mathematik sowohl aus kognitiver als auch aus kommunikativer Perspektive als zentral eingeschätzt und erfährt in der Mathematikdidaktik eine starke Beachtung. Im Kontext von Globalisierung und Migration ist Mehrsprachigkeit von Lernenden im alltäglichen Mathematikunterricht die Regel. Entsprechend nehmen in jüngerer Zeit Forschungsprojekte und Studien in der Mathematikdidaktik das fachliche und sprachliche Lernen unter den Bedingungen von Mehrsprachigkeit in den Blick.
Im Minisymposium soll Mehrsprachigkeit unter einer ressourcenorientierten Perspektive fokussiert werden. Es wird der Frage nachgegangen, inwiefern die Vielfalt der Herkunftssprachen und bilinguale Settings fachlich eine Ressource darstellen können. Es gilt zu diskutieren, welche spezifischen Kompetenzen mehrsprachige Kinder mitbringen und inwiefern diese für das mathematische Lernen aufgegriffen und gefördert werden können.
Wir freuen uns über ein breites Spektrum an Beiträgen, die Mehrsprachigkeit und bilinguales Lernen als Ressource in den Blick nehmen. Dabei sind qualitative und quantitative Studien gleichermaßen willkommen sowie Projektskizzen, die zum wissenschaftlichen Diskurs anregen.
Eileen Baschek, Marei Fetzer, Rebecca Klose, Christof Schreiber & Elke Söbbeke (Hrsg.)
Mehr dazu